De kapel van het Heilig Sacrament en van de Zoete Naam Jezus en het Heilig Kruisaltaar

Het tabernakel, 19de eeuw, Heilig Kruisaltaar

Titel kunstwerk: Draaitabernakel met Geloof en Hoop, 19de eeuw

Type kunstwerk: beeldhouwwerk

Het tabernakel, 19de eeuw, Heilig Kruisaltaar

Kunstenaar:

Datering: 19de eeuw

Materiaal: hout, polychroom

SIRJACOBS Raymond, Sint-Paulus-Info, nr. 70, Inventaris van het patrimonium van de Antwerpse Sint-Pauluskerk, dl. I, 2006: p. 1746, A23.

Locatie: Heilig Kruisaltaar

SIRJACOBS 2006:

Op de deur een kelk. Geflankeerd met allegorische figuren van Geloof en Hoop. Bekroning met het Godsoog temidden van putti, stralen en wolken.

MANNAERTS Rudi, Sint-Paulus. De Antwerpse dominicanenkerk, Antwerpen, 2014: p. 85.

Twee goddelijke deugden flankeren de herbergzame ‘goud’ beschilderde houten koffer (19de eeuw). Links, als eerste, staat het (christelijk) Geloof, met Jezus’ kruis en een kelk met erboven een geconsacreerde hostie, de Eucharistie. Vervolgens de Hoop, met een anker want in elke storm hopen de zeelui om weer veilig voor anker te kunnen gaan. Hun aanwezigheid en hun volgorde zijn te danken aan een citaat van Paulus: Geloof, hoop en liefde: de grote drie, maar de liefde is de grootste (1 Kor. 13:13). Als ‘grootste’ van de drie krijgt de Liefde de ereplaats in het midden. Zij wordt verzinnebeeld door de kelk en de hosties die het deurtje versieren, indachtig de (echte) hosties die hier bewaard worden, alias het Heilig Sacrament, het teken van Jezus’ liefdevolle offerbereidheid, die in de mis in het gebroken brood opnieuw beleefd wordt. ‘Goddelijke’ deugden: wat zou een mens zijn zonder?

Herkomst:

JANSSENS Aloïs, Sint-Pauluskerk te Antwerpen en haar kunstbezit, Antwerpen, 1971: /

SIRJACOBS Raymond, Sint-Pauluskerk Antwerpen. Historische gids, 2de herw. uitg., Boechout, 2001: /