Expositietroon met Geloof, Hoop en Liefde, 18de eeuw

Titel kunstwerk: Sacramentstroon, (Expositietroon met Geloof, Hoop en Liefde), 18de eeuw

Type kunstwerk: houtsnijwerk

Kunstenaar: Jan Antonius Lepies ? (1673-1731)  (bron: inventaris SIRJACOBS)

Datering: 18de eeuw

Materiaal: hout, polychroom

SIRJACOBS Raymond, Sint-Paulus-Info, nr. 70, Inventaris van het patrimonium van de Antwerpse Sint-Pauluskerk, dl. I, 2006: p. 1746, nr. A 18.

Locatie: Heilig Kruisaltaar

SIRJACOBS 2006:

tetramorf, 3 putti die Geloof, Hoop en Liefde voorstellen

MANNAERTS Rudi, Sint-Paulus. De Antwerpse dominicanenkerk, Antwerpen, 2014: p. 85:

Op een vergulde houten 18de-eeuwse expositietroon wordt het Heilig Sacrament eveneens getoond te midden van de drie Goddelijke Deugden. De Liefde, centraal vooraan, toont ditmaal een brandend hart.

Vergulde expositietroon met op de sokkel drie putti als goddelijke deugden van Geloof, Hoop en Liefde. Twee rocaillevoluten getopt met een kroon.

Herkomst:

JANSSENS Aloïs, Sint-Pauluskerk te Antwerpen en haar kunstbezit, Antwerpen, 1971: /

SIRJACOBS Raymond, ADFAS helpt Sint-Paulus! in Sint-Paulus-Info, nr. 63, 1996: p. 1278-1279.

SIRJACOBS Raymond, Sint-Pauluskerk Antwerpen. Historische gids, 2de herw. uitg., Boechout, 2001: /

MANNAERTS Rudi, Sint-Paulus. De Antwerpse dominicanenkerk, Antwerpen, 2014: p. 85.

Communiebank

PERSOONS Guido, Sebastiaen de Neve’s communiebank uit 1655-1657 in Sint-Pauluskerk Antwerpen, z.p., 1981: p. 1-23.

Beelden-schilderijen