De kapel van het Heilig Sacrament en van de Zoete Naam Jezus en het Heilig Kruisaltaar

Het beeld De gegeselde Christus
Cornelius Struyf, ca. 1740-1743

Type kunstwerk: beeldhouwwerk

Kunstenaar: Jan Mattheus Gerrits (1844-1922)

Datering: 1908

Stijl: neobarok

Materiaal: wit marmer, Belgisch zwart marmer

Afmetingen: 170 cm. (hoogte)

SIRJACOBS Raymond, Sint-Paulus-Info, nr. 70, Inventaris van het patrimonium van de Antwerpse Sint-Pauluskerk, dl. I, 2006: p. 1782, nr. C07.

PA.029.C0007 (Donnet)

Locatie:

– pendant van De gegeselde Christus door Cornelius Struyf
– rechts van het Sacramentsaltaar

MANNAERTS Rudi, Sint-Paulus. De Antwerpse dominicanenkerk, Antwerpen, 2014: p. 83.

Op zijn beurt krijgt dit beeld [van De Gegeselde Christus] in 1908 een pendant, rechts van het Sacramentsaltaar. Het neobarokke zuilbeeld van Jan Gerrits getuigt van de Heilig Hartdevotie, zo typisch voor het einde 19de en het begin van de 20ste eeuw. Op de marmeren console (‘voetsteun’) wordt E.H. Georges Van Alcken geëerd met een portret in bas-reliëf, omdat hij zestig jaar onderpastoor van de parochie was.

Triomferende Christus. Epitaaf van Georges Van Alcken, 60 jaar onderpastoor.

Inscriptie:

–         ‘TEN AANDENKEN van den Eerw: HEER: GEORGIUS VAN ALCKEN: GEDURENDE 60JAREN ONDERPASTOOR DEZE KERK,: RIDDER DER LEOPOLDSORDE.: 1821 1910’ (deze inscriptie staat direct onder het hoofd in cartouche van Van Alcken)

–         ‘L.VAN BOSTRAETEN.PAR./ 1913/ C. COOSEMANS. PRAES. FABR.’ (deze inscriptie is rond de voet van de kandelaar aangebracht)

Onderdeel van een groter geheel: pendant van De gegeselde Christus door Cornelius Struyf

JANSSENS Aloïs, Sint-Pauluskerk te Antwerpen en haar kunstbezit, Antwerpen, 1971: p. 82.

SIRJACOBS Raymond, Sint-Pauluskerk Antwerpen. Historische gids, 2de herw. uitg., Boechout, 2001: p. 199.