De kapel van het Heilig Sacrament en van de Zoete Naam Jezus en het Heilig Kruisaltaar

Beeldengroep van de Zoete Naam Jezus met de Heilige Familie
Artus I Quellinus, 1644

Type kunstwerk: beeldhouwwerk

Kunstenaar: Artus I Quellinus (1609-1668)

Datering: 1644

Materiaal: zwart Waals marmer, witte steen

Afmetingen: 285 x 150 cm.

SIRJACOBS Raymond, Sint-Paulus-Info, nr. 70, Inventaris van het patrimonium van de Antwerpse Sint-Pauluskerk, dl. I, 2006: p. 1781, nr. C02.

PA.029.C0002 (Donnet)

Locatie: tegen de moederpijler van de zuidbeuk

MANNAERTS Rudi, Sint-Paulus. De Antwerpse dominicanenkerk, Antwerpen, 2014: p. 84:

Omdat op het altaarstuk enkel de devotie tot het Sacrament verbeeld wordt, wil men de devotie tot de Zoete Naam Jezus stimuleren met een aparte beeldengroep tegen de naburige moederpijler van de zuidbeuk. Artus I Quellinus realiseert deze opdracht in 1644. Opvallend is de fijne, elegante behandeling van gezichten en handen. Bijzonder plastisch uitgewerkt is de overvloedige plooienval van de kledij. Centraal staat de zegenende kleine Jezus. Maria helpt Hem zijn nog veel te grote wereldbol te dragen. Om de betrokkenheid van de beide flankerende figuren op het Jezuskind te versterken, heeft Quellinus deze volwassenen lager geplaatst. Rechts van Jezus staat een man van middelbare leeftijd: zijn voedstervader Jozef. Links van Hem staat zijn oma Anna. Een paar engelen bekronen de Heiland op passende wijze met de laurierkrans, voor zijn overwinning op het kwaad.

• Epitaaf van de Soeten Naem. O.L.V. met Jezuskind. Maria, Jezuskind, Jozef, Anna
  • Maria, Jezuskind, Jozef, Anna. In het midden staat een Maria met Jezuskind. De moeder helpt de knaap om een voor hem nog te grote wereldbol te dragen.
  • Inscriptie:

* ‘H. JOSEPH/ BRUIDEGOM VAN MARIA/ BID VOOR ONS.’ (Inscriptie onder de H. Joseph)

* ‘ALLERSOETSTE JESUS/ WEES ONS GENADIG./ MOEDER VAN JESUS/ BID VOOR ONS.’ (Inscriptie onder Jezus en Maria)

* ‘H. ANNA/ MOEDER DER BEDRUKTEN/ BID VOOR ONS.’

(Inscriptie onder de H. Anna)

Aparte onderdelen van dit kunstwerk: zie ‘ iconografie’

Onderdeel van een groter geheel: /

JANSSENS Aloïs, Sint-Pauluskerk te Antwerpen en haar kunstbezit, Antwerpen, 1971: p. 91.

SIRJACOBS Raymond, Sint-Pauluskerk Antwerpen. Historische gids, 2de herw. uitg., Boechout, 2001: p. 114, 196.

MANNAERTS Rudi, Sint-Paulus. De Antwerpse dominicanenkerk, Antwerpen, 2014: p. 84.