Het interieur van de predikherenkerk te Antwerpen
Pieter I Neefs, 1636, Rijksmuseum

Datering: gesigneerd en gedateerd ‘PEETER NEFS 1.6.3.6’ (1636)

Materiaal:

Afmetingen: 68 x 105,5 cm.

SIRJACOBS Raymond, Sint-Paulus-Info, nr. 70, Inventaris van het patrimonium van de Antwerpse Sint-Pauluskerk, dl. I, 2006: /

Donnet: /

Locatie: Rijksmuseum te Amsterdam

ROBBROECKX Mark, De vijftien rozenkransschilderijen van de Sint-Pauluskerk te Antwerpen, Gent, 1972: p. 19:

Weergave van het pas voltooide kerkinterieur met het voorlopige doksaal van waaruit een H. Sacramentsprocessie door de kerk loopt naar de kloosterpand.

• Laat zien dat: Rozenkransreeks én de Rozenkransmadonna van Caravaggio in 1636 in de kerk hingen (Rozenkransmadonna hing midden in cyclus).

Opdrachtgever

Schenker

JANSSENS Aloïs, Sint-Pauluskerk te Antwerpen en haar kunstbezit, Antwerpen, 1971: /

ROBBROECKX Mark, De vijftien rozenkransschilderijen van de Sint-Pauluskerk te Antwerpen, Gent, 1972: p. 19-20.

SIRJACOBS Raymond, Sint-Pauluskerk Antwerpen. Historische gids, 2de herw. uitg., Boechout, 2001: p. 22-23.

MANNAERTS Rudi, Sint-Paulus. De Antwerpse dominicanenkerk, Antwerpen, 2014: p. 20, 22-23.

Broederschap tot het H. Sacrament:

CLAESSENS M. Th., Broederschappen, lic. Thesis, 1969: p. 35-36.

JANSSENS Aloïs, Cultus Venerabilis, z.p., (1973).

JANSSENS Aloïs, Soeten naem en Venerabel in Sint-Paulus-Info, nr. 28, 1986: p. 304-305.

Altaar

JANSSENS Aloïs, Sint-Pauluskerk te Antwerpen en haar kunstbezit, Antwerpen, 1971: p. 94.

VAN DAMME J., Schrijnwerkersambacht, Licentiaatsthesis, Leuven 1985: p. 150.

Bouwtekening (noord-zuid-dwarsdoorsnede van de kerk, ca. 1994, Rutger Steenmeijer)

SIRJACOBS Raymond, Sint-Pauluskerk Antwerpen. Historische gids, 2de herw. uitg., Boechout, 2001: p. 22-23, 188.