Glasramen H. Sacramentsaltaar

Glasraam van de sodaliteit van de Zoete Naam Jezus
uitgevoerd door Johannes de la Baer

Type kunstwerk: glasraam

Kunstenaar:  originele fragmenten naar ontwerp van Abraham Van Diepenbeeck en uitgevoerd door Johannes de la Baer, nieuwe samenstelling met gerecupereerde 17de-eeuwse onderdelen in 2009 Patrick de Jager (bron: SIRJACOBS, Inventaris, 2009: D13)

Datering: originele onderdelen: 1633, nieuwe samenstelling: 2009

Stijl: barok / 21ste eeuw

Materiaal: glas-in-lood

Afmetingen:

SIRJACOBS Raymond, Sint-Paulus-Info. Inventaris van het patrimonium van de Antwerpse Sint-Pauluskerk, dl. III,  nr. 72, 2009: p. 1972, nr. D 13.

Donnet: /

Locatie:

Toenmalige kapel van de sodaliteit van de Zoete Naam Jezus. Sinds 2009 herplaatst in de hal van het klooster boven de wasbak

MANNAERTS Rudi, Sint-Paulus. De Antwerpse dominicanenkerk, Antwerpen, 2014: p. 27:

In de 17de eeuw krijgt glasschilder Abraham Van Diepenbeeck de opdracht om het levensverhaal van de patroonheilige Paulus in de tien ramen aan weerskanten in het koor uit te beelden.

Aparte onderdelen van dit kunstwerk:

SIRJACOBS, 2009:

gemaakt met gerecupereerde fragmenten van een origineel glas-in-loodraam uit het zuidertransept. Dit was in 1633 uitgevoerd door Johannes de la Baer en stelde de intrede van de Zaligmaker in Jeruzalem voor.

Schenker: gift van Nicolaes Cassier Talavia, Gilles Boone en Joannes-Baptista Coymans

Tijdens de beschieting van de stad door de Nederlanders op 27 oktober 1830 worden alle 17de-eeuwse kleurrijke glasramen, gemaakt naar kartons van Abraham Van Diepenbeeck, vernield.

MENSAERT G.P.

Le peintre amateur et curieux ou description générale des tableaux des plus habiles maîtres, qui font l'ornement des églises, couvents, abbayes, prieurés & cabinets particuliers dans l'étendue des Pay-Bas Autrichiens:​​ ouvrage tres-utile, Brussel, 1763: p. 202.

(Volgens Mensaert stelden de glasramen het leven van de H. Paulus voor en werden ze vervaardigd door A. Diepenbeeck)

BERBIE Gerardus

Beschryvinge der bezonderste werken van de schilder-konste ende beeldhouwerye, nu tr tyd zynde in de kerken, kloosters, ende openbaere plaetsen der stad Antwerpen, in het licht gegeêven tot profijt der Reyzers. Op nieuws overzien, verbetert ende vermeerdert,​​ Antwerpen, 1765: p. 76.

​​ BERBIE: ‘Alle de Vensters in de Choor verbeeldende het Leven van den H. Paulus, zyn geschildert door Abraham van Diepenbeeck’.

DESCAMPS Jean Baptiste

Voyage pittoresque de la Flandre et du Brabant avec des réflexions relativement aux arts & quelques gravures, Parijs, 1769: p. 193.​​

​​ (ook door A. Diepenbeeck)

GÉNARD Pierre

Verzameling der graf- en gedenkschriften van de provincie Antwerpen.​​ Arrondissement Antwerpen, dl. 5, Antwerpen, 1873: p. 37.

DE WIT Jacobus,​​
DE BOSSCHERE J.

De kerken van Antwerpen. Schilderijen, beeldhouwwerken, geschilderde glasramen, enz., in de XVIIIe eeuw beschreven door Jacobus de Wit. Met aantekeningen door J. De Bosschere en grondplannen,​​ Antwerpen, 1910: p. 54.​​

• p. 54:​​ (Leven van H. Paulus en vervaardigd door Abraham Diepenbeeck.) Toevoeging in voetnoot p. 54: ‘Het laatste glas van deze serie is in 1909 verdwenen; het verbeeldde De intrede van O. H. te Jeruzalem.’

p. 59:​​ Over een glas van Diepenbeeck in de sacristie. De Wit vermeldt dat er van dit glasraam maar een klein fragment is overgeleverd.

Sint-Pauluskerk te Antwerpen en haar kunstbezit, Antwerpen, 1971: /

Sint-Pauluskerk Antwerpen. Historische gids, 2de​​ herw. uitg., Boechout, 2001: /

Sint-Paulus. De Antwerpse dominicanenkerk, Antwerpen, 2014: p. 27.