Glasramen H. Sacramentsaltaar
Diepenbeeck:

Overblijfselen van glasraam Intrede in Jeruzalem, 1633

Type kunstwerk: glasraam

• Jan de Labarre (1603-1668)
  • Patrick De Jager (1942-) (bron: Donnet)

Datering: 1633 (oorspronkelijke fragmenten), 1625-1649, 2009 (nieuw samengesteld),

Materiaal: lood, glas

Afmetingen: 177 x 210 cm.

SIRJACOBS Raymond, Sint-Paulus-Info. Inventaris van het patrimonium van de Antwerpse Sint-Pauluskerk, dl. III,  nr. 72, 2009: p. 1972, nr. D 13.

PA.029.D1558 (Donnet)

Locatie: toenmalige kapel van de sodaliteit van de Zoete Naam Jezus. Sinds 2009 herplaatst in de hal van het klooster boven de wasbak.

SIRJACOBS 2009:

Inscriptie: signatuur ‘Patrick de Jager 2009’

Opschrift: ‘DIT IS WAT REST VAN DE TRIOMF VAN JERUZALEM door JAN DE LABAER 1633 geschonken door NIKOLAAS CASSIER TALAVIA GILLIS BOONEN JEAN BAPTIST COYMANS’

Glasramen met drie registers, gemaakt met gerecupereerde fragmenten van een origineel glas-in-loodraam uit het zuidtransept, voorstellend de intrede van de Zaligmaker in Jeruzalem.

Dit raam was in 1633 uitgevoerd door Jan de Labarre en stelde de intrede voor van de Zaligmaker in Jeruzalem. Fragmenten hiervan dienden tot de samenstelling van het huidige raam.

Schenker: gift van Nicolaes Cassier Talavia, Gilles Boone en Joannes-Baptista Coymans

MANNAERTS Rudi, Sint-Paulus. De Antwerpse dominicanenkerk, Antwerpen, 2014: p. 27:

Tijdens de beschieting van de stad door de Nederlanders op 27 oktober 1830 worden alle 17de-eeuwse kleurrijke glasramen, gemaakt naar kartons van Abraham Van Diepenbeeck, vernield.

GÉNARD Pierre, Verzameling der graf- en gedenkschriften van de provincie Antwerpen. Arrondissement Antwerpen, dl. 5, Antwerpen, 1873: p. 37.

JANSSENS Aloïs, Sint-Pauluskerk te Antwerpen en haar kunstbezit, Antwerpen, 1971: /

SIRJACOBS Raymond, Sint-Pauluskerk Antwerpen. Historische gids, 2de herw. uitg., Boechout, 2001: /

MANNAERTS Rudi, Sint-Paulus. De Antwerpse dominicanenkerk, Antwerpen, 2014: p. 27.