Beeldengroep van Sint-Hyacinthus
Sebastiaan de Neve, 1649

Type kunstwerk: beeldhouwwerk

• Artus I Quellinus (1609-1668) (bron: inventaris SIRJACOBS)
  • Sebastiaan de Neve
  • Artus I Quellinus (1609-1668) (bron: Donnet)

Datering:

• 1650? (bron: inventaris SIRJACOBS)
    • 1649 (MANNAERTS, 2014: p. 84.)

Materiaal: Belgisch zwart marmer, witte steen

Afmetingen: ca. 244 cm.

SIRJACOBS Raymond, Sint-Paulus-Info, nr. 70, Inventaris van het patrimonium van de Antwerpse Sint-Pauluskerk, dl. I, 2006: p. 1782, nr. C12.

PA.029.C0012 (Donnet)

Locatie: zuidbeuk zuidwand (zuiderzijbeuk)

MANNAERTS Rudi, Sint-Paulus. De Antwerpse dominicanenkerk, Antwerpen, 2014: p. 84.:

De dominicaan Hyacinthus had niet zonder risico het Heilig Sacrament en een Mariabeeld gered. Uitzonderlijk voor de contrareformatorische tijd gaat het hier niet om een monstrans, maar om een ciborie. Het attribuut van het Mariabeeld wordt hier door Sebastiaan de Neve aangewend om de heilige aan het Jezuskind voor te stellen.

Epitaaf Mariae de Deckere. Petri De Deckere. Cor. Ma. Houtappel. Sokkel versierd met putti. Beeld houdt Mariabeeld vast met kroon en een monstrans.

Gravure Sint-Pauluskirche zu Antwerpen, gravure door P. Wurster, naar tekening van ??, gedrukt in Darmstadt in 1870

JANSSENS Aloïs, Sint-Pauluskerk te Antwerpen en haar kunstbezit, Antwerpen, 1971: p. 109.

SIRJACOBS Raymond, De iconografie van de Antwerpse Sint-Pauluskerk en buurt. Deel IV. III. Oudste foto van het interieur van de Antwerpse Sint-Pauluskerk (foto circa 1870) in Sint-Paulus-Info, nr. 60, 1995: p. 1694-1695.

SIRJACOBS Raymond, Wat verwezenlijkten de Sint-Paulusvrienden met uw bijdragen in Sint-Paulus-Info, 1995, nr. 61: p. 1205.

SIRJACOBS Raymond, De Hyacinthus-beeldengroep gerestaureerd dankzij de Sint-Paulusvrienden! in Sint-Paulus-Info, 1997, nr. 65: p. 1364-1365.

SIRJACOBS Raymond, Sint-Pauluskerk Antwerpen. Historische gids, 2de herw. uitg., Boechout, 2001: p. 181.