Altaarstuk De Bewening

Titel kunstwerk: De Bewening of Piëta

Type kunstwerk: beeldhouwwerk

Altaarstuk De Bewening

Kunstenaar: toegeschreven aan Gaspar De Crayer (1584-1669), maar ook Huybrecht Dirix wordt vermeld (bron: MANNAERTS, 2014: p. 73, 85)

Datering: waarschijnlijk 1654 (bron: MANNAERTS, 2014)

Materiaal: olieverf op doek

Afmetingen: 330 x 215 cm. Boven afgerond

SIRJACOBS Raymond, Sint-Paulus-Info, nr. 70, Inventaris van het patrimonium van de Antwerpse Sint-Pauluskerk, dl. I, 2006: p. 1807, nr. E22.

PA.029.E0482 (Donnet)

Locatie: Heilig Kruisaltaar

MANNAERTS Rudi, Sint-Paulus. De Antwerpse dominicanenkerk, Antwerpen, 2014: p. 73, 85:

Het doek (waarschijnlijk 1654) wordt toegeschreven aan Gaspar De Crayer, maar ook Huybrecht Dirix wordt vermeld. De drie dierbaren van Jezus – zijn moeder Maria, de geliefde leerling Johannes en Maria Magdalena – bewenen zijn dode lichaam. De symboliek van hun kledij zorgt hier voor het trio van de hoofdkleuren: rood, blauw en geel. Een van de tranende engelen, rechts, wijst op de bebloede scherpe punt van de lans waarmee Jezus’ hart doorboord werd. Een andere, vóór hem, houdt de doornenkroon. Het drietalige kruisopschrift ligt helemaal vooraan op de voorgrond links.

Bewening van het dode lichaam van Christus. Het schilderij is boven afgerond.

Herkomst:

MENSAERT G.P., Le peintre amateur et curieux ou description générale des tableaux des plus habiles maîtres, qui font l’ornement des églises, couvents, abbayes, prieurés & cabinets particuliers dans l’étendue des Pay-Bas Autrichiens: ouvrage tres-utile, Brussel, 1763: p. 199.

BERBIE Gerardus, Beschryvinge der bezonderste werken van de schilder-konste ende beeldhouwerye, nu tr tyd zynde in de kerken, kloosters, ende openbaere plaetsen der stad Antwerpen, in het licht gegeêven tot profijt der Reyzers. Op nieuws overzien, verbetert ende vermeerdert, Antwerpen, 1765: p. 79.

JANSSENS Aloïs, Sint-Pauluskerk te Antwerpen en haar kunstbezit, Antwerpen, 1971: p. 14.

SIRJACOBS Raymond, Sint-Pauluskerk Antwerpen. Historische gids, 2de herw. uitg., Boechout, 2001: p. 74.

MANNAERTS Rudi, Sint-Paulus. De Antwerpse dominicanenkerk, Antwerpen, 2014: p. 73, 85.