De kapel van het Heilig Sacrament en van de Zoete Naam Jezus en het Heilig Kruisaltaar
Berechtingslantaarn van de Broederschap van de XIV-daagse berechting
Jan Baptist II Verberckt
Titel kunstwerk:
Type kunstwerk: Edelsmeedkunst
Kunstenaar: Jan Baptist II Verberckt (1774-1838)
Datering: 1800-1849
Stijl: barok
Materiaal: hermelijn (glas), kwartskristal, zilver
Afmetingen: 4530 gram, 67 cm (hoogte)
Inventarisnr.:
SIRJACOBS Raymond, Sint-Paulus-Info, nr. 71, Inventaris van het patrimonium van de Antwerpse Sint-Pauluskerk, dl. II, 2007: p. 1940, nr. H 69.
PA.029.H1408 (Donnet)
Locatie:
SIRJACOBS 2007:
Draaglantaarn. Broederschap 14-daagse berechting Walburgiskerk. Classicistische blikvanger. Gehaltemerk gekruiste lauriertakken met cijfer 1 voor eerste gehalte = 93,4 % zilver. Hollandse periode 1815-1832. Meesterteken (V met bloempje) van Jan Baptist II Verberckt. Keurkamermerk, vuist met stok en keurkameraanduiding B voor Antwerpen.
DONNET:
Grote lantaarn in vierpas op bolvormige voetjes waaruit voluten rijzen die de zware bekroning ondersteunen. Top met geribd corpus en voluten, domus met gedreven bladwerk eindigend op een grote draagring. Gebombeerde zijwanden. Met één deurtje. Afkomstig uit de oude Sint-Walburgiskerk.
Stijl: classicisme (bron: inventaris SIRJACOBS/ Donnet)
Aparte onderdelen van dit kunstwerk: /
Onderdeel van een groter geheel: /
Opdrachtgever:
Schenker:
Voorstudies:
Herkomst: Sint-Walburgiskerk
Verdere geschiedenis:
Restauraties:
Tentoonstellingen:
- A) Andere kunstwerken die dit kunstwerk hebben beïnvloed:
- Dit kunstwerk is geïnspireerd door:
- Dit kunstwerk is gekopieerd naar: /
- B) De invloed van dit kunstwerk op andere kunstwerken:
- Dit kunstwerk is in prent omgezet (door):
- Dit kunstwerk is inspirerend voor:
- Dit kunstwerk is gekopieerd (door):
JANSSENS Aloïs, Sint-Pauluskerk te Antwerpen en haar kunstbezit, Antwerpen, 1971: /
SIRJACOBS Raymond, Sint-Pauluskerk Antwerpen. Historische gids, 2de herw. uitg., Boechout, 2001: /
MANNAERTS Rudi, Sint-Paulus. De Antwerpse dominicanenkerk, Antwerpen, 2014: /
0 reacties