De Mariakapel

Titel kunstwerk: Devotiebeeld Maria met Jezuskind

Type kunstwerk: beeldhouwwer

Kunstenaar: anoniem (Donnet)

Mechels werk (MANNAERTS 2014)

Datering: 1550-1599 (Donnet, MANNAERTS 2014)

Materiaal: hout en zilver (Donnet)

Gepolychromeerd hout (MANNAERTS 2014)

Afmetingen: 97 cm.

SIRJACOBS Raymond, Sint-Paulus-Info, nr. 70, Inventaris van het patrimonium van de Antwerpse Sint-Pauluskerk, dl. I, 2006: p. 1781, nr. C04.

PA.029.C0004 (Donnet)

Locatie: noordelijke moederpijler

MANNAERTS Rudi, Sint-Paulus. De Antwerpse dominicanenkerk, Antwerpen, 2014: p. 94:

Het gepolychromeerde houten Mariabeeld is een Mechels werk uit de tweede helft van de 16de eeuw. Het is niet te achterhalen of het al vóór de Beeldenstorm of pas na de terugkeer van de kloosterlingen in 1585 werd vereerd. Gehuld in een praalmantel wordt het Mariabeeld jaarlijks in processie meegedragen op de eerste zondag van

oktober, dicht bij 7 oktober, het feest van Onze-Lieve-Vrouw van de Rozenkrans. Bij die gelegenheid wordt ook de Schelde gewijd, want zoals vanouds wordt beweerd:

Alles heeft Antwerpen aan de Schelde te danken, en de Schelde heeft Antwerpen aan God te danken.

• Maria en Jezuskind met kronen in zilver. Beeld in gepolychromeerd hout. Het anoniem Mechels miraculeus devotiebeeld bevindt zich in de pilaartroon (C0003). Het beeld is steeds op Spaanse wijze gekleed.
  • Maria houdt een paternoster vast. Deze is door Leopold III, koning van België, gekocht in Fatima en gegeven aan zijn vrouw Lilian, prinses van Retie. De zoon van beiden, Alexander, heeft de paternoster in 2003 geschonken aan Dhr. Leo Janssens, die hem op zijn beurt aan de kerkfabriek van St Paulus heeft gegeven.

Glasraam O.-L.-Vrouw van de Heilige Rozenkrans St.-Paulus Antwerpen, naar eigen ontwerp kunstatelier W. Hermans, Westerlo-Tongerlo, 1986

Zie: Grandioos en kunstig gebrandschilderd glasraam in Sint-Paulus-Info, nr. 29, 1986: p. 363-364.

JANSSENS Aloïs, Sint-Pauluskerk te Antwerpen en haar kunstbezit, Antwerpen, 1971: p. 85, 91.

Anoniem, Editoriaal in Sint-Paulus-Info, nr. 14, 1983: p. 71.

VAN DYCK François, Ontstaan van de heden ten dage nog gebruikte beeltenis van O.-L.-V. van de Rozenkrans in de Sint-Pauluskerk in Sint-Paulus-Info, nr. 33, 1987: p. 430-431.

SIRJACOBS Raymond, Sint-Pauluskerk Antwerpen. Historische gids, 2de herw. uitg., Boechout, 2001: p. 186.

MANNAERTS Rudi, Sint-Paulus. De Antwerpse dominicanenkerk, Antwerpen, 2014: p. 94.