Predicatie, Biecht en Muziek

De biechtstoel in de zuidkapel (kapel van de Zoete Naam Jezus)

Titel kunstwerk: 

Het Laatste Oordeel, Biechtstoel met Sint-Albertus Magnus en Rosa van Lima, toegeschreven aan Willem I Kerricx, ca. 1684

Type kunstwerk: houtsnijwerk

Kunstenaar: Willem I Kerricx (1652-1719)

Datering: ca. 1684

Stijl: barok

Materiaal: eik

Afmetingen: 333 cm. x 512 cm. x 120 cm.

Inventarisnr.:

SIRJACOBS Raymond, Sint-Paulus-Info, nr. 70, Inventaris van het patrimonium van de Antwerpse Sint-Pauluskerk, dl. I, 2006: p. 1750, nr. A51.

PA.029.A0052 (Donnet)

Locatie: noordbeuk (zuidkapel)

MANNAERTS Rudi, Sint-Paulus. De Antwerpse dominicanenkerk, Antwerpen, 2014: p. 150-153.

Na de brand van 1679 en na de restauratie van de westgevel ca. 1684 stelt men aan de noordkant van de hoofdingang een laatbarokke biechtstoel op, wat het totaal van deze meubels (opnieuw?) op elf brengt. Daar stond Albertus Magnus die in 1276 de eerste Sint-Pauluskerk had ingewijd (p. 15), als ‘sprekend beeld’ met een breed verwelkomend gebaar de bezoekers op te wachten. Bij de grote herschikking van 1834 verhuist deze biechtstoel met dit ‘sprekende beeld’ – spijtig genoeg – naar de zuidkapel, waar hem dit genoegen in een dood hoekje wordt ontnomen. Aan de andere kant van het hoofdportaal stond het gestoelte van de naburige zwartzusters (p. 161).

Het lange biechthoren is al niet van het leukste, zodat een beetje extra warmte in de toen zo koude kerk zeker welkom was. Daarom werd in de bodem onder een deksel met luchtgaten een lollepot of kerkstoofje ingebouwd. De warme lucht steeg tot in het habijt van de biechtvader.

Deze biechtstoel met schitterend laatbarok houtsnijwerk is een van de mooiste in zijn genre. Zelden gaat de structuur van een dergelijk meubel zo subliem schuil achter een meesterlijke mise-en-scène. De bewogen, maar elegante houdingen van de figuren worden versterkt door het onrustige karakter van de overvloedige dunne plooien in hun strakke kledij.

DONNET:

Meest representatieve werk van de Antwerpse Laatbarok. Overvloed van siermotieven en beelden. Rechtsprekende Christus. Engel van zachtmoedigheid. Engel van boetvaardigheid. Zes medaillons met boetefiguren. Ingebouwde lollepot of kerkstoofje.

Aparte onderdelen van dit kunstwerk: /

Onderdeel van een groter geheel:

Opdrachtgever:

Schenker:

Voorstudies:

Herkomst: /

Verdere geschiedenis:

Restauraties:

Tentoonstellingen:

  • A) Andere kunstwerken die dit kunstwerk hebben beïnvloed:
  • Dit kunstwerk is geïnspireerd door:
  • Dit kunstwerk is gekopieerd naar: /

 

  • B) De invloed van dit kunstwerk op andere kunstwerken:
  • Dit kunstwerk is in prent omgezet (door):
  • Dit kunstwerk is inspirerend voor:
  • Dit kunstwerk is gekopieerd (door):

OPGELET: indien u een andere taal gekozen hebt, zullen de titels van deze boeken en artikels helaas automatisch mee vertaald worden!

U kan zelf de bibliografie sorteren op jaartal of op auteur.

 

@Jaar

@Auteur

Referentie

2014

MANNAERTS Rudi

Sint-Paulus. De Antwerpse dominicanenkerk, Antwerpen, 2014: p. 150-153.

1970

ZAJADACZ-HASTENRATH Salome

Das Beichtgestühl der Antwerpener St.-Pauluskirche, Brussel, 1970: p. 177-178, afb. 128.

1853

 

De biecht in de biechtstoel,​​ naar tekening van Louis HAGHE, vóór 1853, litho, DAY & SON

1884

 

Un confessional de l’église Saint-Paul,​​ ??, in V.A. LAGYE,​​ Le vieil Anvers et le nouvel Anvers,​​ 1884

1884

LAGYE Victor

Le vieil Anvers et le nouvel Anvers, Brussel, 1884: p. 52.

2001

Alain JACOBS

Découverte du modèle en terre cuite de la Pénitence du confessionnal du transept sud de l’église Saint-Paul à Anvers. Oeuvre datée de 1684 et signée Guillielmus Kerricx (I)​​ in​​ Sint-Paulus-Info, 69, 2001: p. 1673-1677.

1989

VAN DAMME Jan

De biechtstoel in de kapel van de Zoete Naam Jezus in de Antwerpse Sint-Pauluskerk​​ in​​ Sint-Paulus-Info, nr. 41, 1989: p. 618-625.

1977

 

Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis Brussel.​​ De beeldhouwkunst in de eeuw van Rubens in de Zuidelijke Nederlanden en het prinsbisdom Luik (catalogus),​​ Brussel, 1977: p. 137.

1971

JANSSENS Aloïs

Sint-Pauluskerk te Antwerpen en haar kunstbezit, Antwerpen, 1971: p. 80, 82, 131-135.

1983

Anoniem

Lezers schrijven ons​​ in​​ Sint-Paulus-Info, nr. 13, 1983: p. 66.

1983

DE COO Jozef

Lezers schrijven ons​​ in​​ Sint-Paulus-Info, nr. 15, 1983: p. 84.

1951

GEPTS-BUYSAERT G.

Guillielmus Kerricx 1652-1719​​ in​​ Gentse bijdragen tot de kunstgeschiedenis, nr. 13, 1951: p. 96-99.

2001

SIRJACOBS Raymond

Sint-Pauluskerk Antwerpen. Historische gids, 2de​​ herw. uitg., Boechout, 2001: p. 112.

 

Populariteit

@Jaar

@Auteur

Referentie

1848

DE LATTIN A.

Fortuin van Antwerpen, 1948: afb. 17.

2001

SIRJACOBS Raymond

Sint-Pauluskerk Antwerpen. Historische gids, 2de​​ herw. uitg., Boechout, 2001: p. 112-113.

1971

JANSSENS Aloïs

Sint-Pauluskerk te Antwerpen en haar kunstbezit, Antwerpen, 1971: p. 21-26, 31-44, 109.​​ 

1922

DEVIGNE ​​ M.

Catalogue de la sculpture. Musées royaux des Beaux-Arts de Belgique,​​ Brussel, 1922: cat. nr. 619.

1941

JANSEN A. en VAN HERCK C.

Guillelmus Kerricx, Antwerpsch beeldhouwer​​ in​​ Jaarboek van Antwerpens Oudheidkundige Kring, 17, 1941: p. 68, 91.

1958

JANSEN A. en VAN HERCK C.

Archief in beeld. De niet meer bestaande kerken en kapellen. De kloosterkerken en abdijen van Antwerpen​​ in​​ Tijdschrift voor geschiedenis en folklore,​​ 21, 1958: p. 22.

1963

JANSEN A.

Le mobilier de nos églises à l’époque baroque​​ in​​ Bulletin KMKG,​​ 35, 1963: p. 29.

 

 

 

 

0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Translate »