Predicatie, Biecht en Muziek

Biechtstoel Noord F:
De biecht als middel voor de heiligheid van het familieleven

Titel kunstwerk: 

Biechtstoel F (in MANNAERTS 2014); Biechtstoel J (inventaris SIRJACOBS):

Biechtstoel met de Sint-Jozef en Maria, Pieter I Verbruggen, 1658

=Zajadacz nr. V

Type kunstwerk: houtsnijkunst

Kunstenaar: Peter I Verbruggen (1615-1686)

Datering: 1658

Stijl: barok

Materiaal: eikenhout

Afmetingen: 338 x 326 x 103 cm.

Inventarisnr.:

SIRJACOBS Raymond, Sint-Paulus-Info, nr. 70, Inventaris van het patrimonium van de Antwerpse Sint-Pauluskerk, dl. I, 2006: p. 1749, nr. A46.

PA.029.A0047 (Donnet)

Locatie: noordbeuk

MANNAERTS Rudi, Sint-Paulus. De Antwerpse dominicanenkerk, Antwerpen, 2014: p. 146:

Dé heilige familie bij uitstek is de Heilige Familie: Jezus, Maria, Jozef. De rechtvaardige Jozef staat er als man van middelbare leeftijd, met de lelie van de zuiverheid. Maria, als Onze-Lieve-Vrouw-van-de-Rozenkrans, is gekroond met een krans van rozen en op het voetstuk prijkt een scepter.

De twee engelen houden in de handen zowel een echte krans van rozen als het gebedssnoer, maar dan van kort formaat. In tegenstelling tot het gebedenboek van Dominicus en de kloosterlingen aan de overzijde, staat de rozenkrans voor het gebed van de (toen nog talrijke) ongeletterden.

In de lambrisering stimuleren de reliëfs de harmonie in het familieleven:

F2       Vurige jachthond beteugeld door drie putti: het intomen van de jeugdige

 onstuimigheid.

F3       Twee engelen keren elkaar de rug toe en bewonderen vruchten uit de overvloedshoorn: huiselijke onenigheid waarbij men uitkijkt naar de rijke genade van verzoening.

F4       Geklede putti houden druivenguirlande vast, waarop twee roofkatten klauteren: ? Een panter die aangename geur verspreidt zodat dieren hem volgen: Christus trekt de mensen aan door zijn voorbeeld.

F6       Twee apen, symbool van wellust, kijken verschrikt (letterlijk: versteend) bij het zien van het Medusamasker.

DONNET:

De heiligheid van het familieleven. Engelen met rozenkransen.

Aparte onderdelen van dit kunstwerk:

Onderdeel van een groter geheel: /

Opdrachtgever:

Schenker:

Voorstudies:

Herkomst: /

Verdere geschiedenis:

Restauraties:

Tentoonstellingen:

  • A) Andere kunstwerken die dit kunstwerk hebben beïnvloed:
  • Dit kunstwerk is geïnspireerd door:
  • Dit kunstwerk is gekopieerd naar: /

 

  • B) De invloed van dit kunstwerk op andere kunstwerken:
  • Dit kunstwerk is in prent omgezet (door):
  • Dit kunstwerk is inspirerend voor:
  • Dit kunstwerk is gekopieerd (door):

OPGELET: indien u een andere taal gekozen hebt, zullen de titels van deze boeken en artikels helaas automatisch mee vertaald worden!

MANNAERTS Rudi, Sint-Paulus. De Antwerpse dominicanenkerk, Antwerpen, 2014: p. 146.

SIRJACOBS Raymond, Sint-Pauluskerk Antwerpen. Historische gids, 2de herw. uitg., Boechout, 2001: p. 109.

ZAJADACZ-HASTENRATH Salome, Das Beichtgestühl der Antwerpener St.-Pauluskirche, Brussel, 1970: p. 74-81, afb. 17, 63, 71-76.

ZAJADACZ-HASTENRATH Salome, De biechtstoelen van de Antwerpse Sint-Pauluskerk, vertaald door Jos SMEETS, in Sint-Paulus-Info, nr. 68, 2000: p. 1595-1598.

SIRJACOBS Raymond, De triomf van het beeld. Vervolg 13 en einde. Biechtstoel J: Onze-Lieve-Vrouw koningin van de Rozenkrans in Sint-Paulus-Info, nr. 47, 1990/1991: p. 756-764.

JANSSENS Aloïs, Sint-Pauluskerk te Antwerpen en haar kunstbezit, Antwerpen, 1971: p. 21-26, 31-44, 109.

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Translate »