Biechtstoel Zuid D:
De innerlijke meditatieweg als middel voor (biecht en) heiliging

Biechtstoel (D) (in MANNAERTS 2014); Biechtstoel D (inventaris SIRJACOBS):

Biechtstoel met Sint-Johannes en Barbara, Peter I Verbruggen, 1658

=Zajadacz nr. IX

Type kunstwerk: houtsnijkunst

Kunstenaar: Peter I Verbruggen (1615-1686)

Datering: 1658

Materiaal: eikenhout

SIRJACOBS Raymond, Sint-Paulus-Info, nr. 70, Inventaris van het patrimonium van de Antwerpse Sint-Pauluskerk, dl. I, 2006: p. 1749, nr. A44.

Locatie: zuidbeuk

MANNAERTS Rudi, Sint-Paulus. De Antwerpse dominicanenkerk, Antwerpen, 2014: p. 144:

Wie door omstandigheden, zoals gevangenschap of ballingschap, niet fysiek op bedevaart kan, onderneemt ter plekke een puur spirituele pelgrimage of een ‘lange reis naar binnen’, zoals bijvoorbeeld Johannes de Evangelist en Sint-Barbara. Johannes vertoeft in ballingschap op het Griekse eiland Patmos. Als evangelist houdt hij een schrijfboek en een pen in de handen, terwijl aan zijn voet de arend hulpvaardig een inktkoker in de bek houdt.

De twee engelen mediteren over het kruisopschrift ‘INRI’ en de Veronicadoek in hun handen; met andere woorden: in de innerlijke meditatieweg kan men dergelijke grote relieken geestelijk aanschouwen.

Aan de voet van Sint-Barbara (3de eeuw), met martelaarspalm, staat de legendarische toren met drie vensters, waarin ze door haar vader werd opgesloten om het contact met andere christenen te verhinderen.

D2      Wolven met ontblote tanden bedreigen putti, die van schrik de handen boven het hoofd houden: gebed in nood.
D24    Pilaster: vlinder – de ziel die uit de cocon van de dodenslaap verrijst; krekel: het gebed in nood, want hij zingt slechts bij hitte. Mensen gaan enkel naar kerk als het slecht gaat.
D26    Pilaster: drie artisjokken, die smaak krijgen als ze met aarde bedekt worden – God brengt een zondaar door meerdere noodsituaties tot bekering.

De Geestelijke Pelgrimage. Engel met kruisopschrift. Engel met Veronicadoek.

Aparte onderdelen van dit kunstwerk:

Onderdeel van een groter geheel:

MANNAERTS Rudi, Sint-Paulus. De Antwerpse dominicanenkerk, Antwerpen, 2014: p. 144.

SIRJACOBS Raymond, Sint-Pauluskerk Antwerpen. Historische gids, 2de herw. uitg., Boechout, 2001: p. 104.

ZAJADACZ-HASTENRATH Salome, De biechtstoelen van de Antwerpse Sint-Pauluskerk, vertaald door Jos SMEETS, in Sint-Paulus-Info, nr. 68, 2000: p. 1604-1606.

ZAJADACZ-HASTENRATH Salome, Das Beichtgestühl der Antwerpener St.-Pauluskirche, Brussel, 1970: p. 91-94, afb. 25, 26, 109, 110, 118-120.

SIRJACOBS Raymond, De triomf van het beeld. Vervolg 7. Biechtstoel D. De geestelijke pelgrimage in Sint-Paulus-Info, nr. 31, 1986-1987: p. 374-379.

JANSSENS Aloïs, Sint-Pauluskerk te Antwerpen en haar kunstbezit, Antwerpen, 1971: p. 21-26, 39, 43, 109.