Predicatie, Biecht en Muziek
Biechtstoel Zuid D:
De innerlijke meditatieweg als middel voor (biecht en) heiliging
Titel kunstwerk:
Biechtstoel (D) (in MANNAERTS 2014); Biechtstoel D (inventaris SIRJACOBS):
Biechtstoel met Sint-Johannes en Barbara, Peter I Verbruggen, 1658
=Zajadacz nr. IX
Type kunstwerk: houtsnijkunst
Kunstenaar: Peter I Verbruggen (1615-1686)
Datering: 1658
Stijl: barok
Materiaal: eikenhout
Afmetingen: 333 x 315 x 103 cm.
Inventarisnr.:
SIRJACOBS Raymond, Sint-Paulus-Info, nr. 70, Inventaris van het patrimonium van de Antwerpse Sint-Pauluskerk, dl. I, 2006: p. 1749, nr. A44.
PA.029.A0045 (Donnet)
Locatie: zuidbeuk
MANNAERTS Rudi, Sint-Paulus. De Antwerpse dominicanenkerk, Antwerpen, 2014: p. 144:
Wie door omstandigheden, zoals gevangenschap of ballingschap, niet fysiek op bedevaart kan, onderneemt ter plekke een puur spirituele pelgrimage of een ‘lange reis naar binnen’, zoals bijvoorbeeld Johannes de Evangelist en Sint-Barbara. Johannes vertoeft in ballingschap op het Griekse eiland Patmos. Als evangelist houdt hij een schrijfboek en een pen in de handen, terwijl aan zijn voet de arend hulpvaardig een inktkoker in de bek houdt.
De twee engelen mediteren over het kruisopschrift ‘INRI’ en de Veronicadoek in hun handen; met andere woorden: in de innerlijke meditatieweg kan men dergelijke grote relieken geestelijk aanschouwen.
Aan de voet van Sint-Barbara (3de eeuw), met martelaarspalm, staat de legendarische toren met drie vensters, waarin ze door haar vader werd opgesloten om het contact met andere christenen te verhinderen.
D2 Wolven met ontblote tanden bedreigen putti, die van schrik de handen boven het hoofd houden: gebed in nood.
D24 Pilaster: vlinder – de ziel die uit de cocon van de dodenslaap verrijst; krekel: het gebed in nood, want hij zingt slechts bij hitte. Mensen gaan enkel naar kerk als het slecht gaat.
D26 Pilaster: drie artisjokken, die smaak krijgen als ze met aarde bedekt worden – God brengt een zondaar door meerdere noodsituaties tot bekering.
DONNET:
De Geestelijke Pelgrimage. Engel met kruisopschrift. Engel met Veronicadoek.
Aparte onderdelen van dit kunstwerk:
Onderdeel van een groter geheel:
Opdrachtgever:
Schenker:
Voorstudies:
Herkomst: /
Verdere geschiedenis:
Restauraties:
Tentoonstellingen:
- A) Andere kunstwerken die dit kunstwerk hebben beïnvloed:
- Dit kunstwerk is geïnspireerd door:
- Dit kunstwerk is gekopieerd naar: /
- B) De invloed van dit kunstwerk op andere kunstwerken:
- Dit kunstwerk is in prent omgezet (door):
- Dit kunstwerk is inspirerend voor:
- Dit kunstwerk is gekopieerd (door):
OPGELET: indien u een andere taal gekozen hebt, zullen de titels van deze boeken en artikels helaas automatisch mee vertaald worden!
MANNAERTS Rudi, Sint-Paulus. De Antwerpse dominicanenkerk, Antwerpen, 2014: p. 144.
SIRJACOBS Raymond, Sint-Pauluskerk Antwerpen. Historische gids, 2de herw. uitg., Boechout, 2001: p. 104.
ZAJADACZ-HASTENRATH Salome, De biechtstoelen van de Antwerpse Sint-Pauluskerk, vertaald door Jos SMEETS, in Sint-Paulus-Info, nr. 68, 2000: p. 1604-1606.
ZAJADACZ-HASTENRATH Salome, Das Beichtgestühl der Antwerpener St.-Pauluskirche, Brussel, 1970: p. 91-94, afb. 25, 26, 109, 110, 118-120.
SIRJACOBS Raymond, De triomf van het beeld. Vervolg 7. Biechtstoel D. De geestelijke pelgrimage in Sint-Paulus-Info, nr. 31, 1986-1987: p. 374-379.
JANSSENS Aloïs, Sint-Pauluskerk te Antwerpen en haar kunstbezit, Antwerpen, 1971: p. 21-26, 39, 43, 109.