Het eerste Blijde Mysterie (van de Rozenkrans)
De Boodschap of De Annunciatie
Hendrik Van Balen

Eerste Blijde Mysterie: De Boodschap, Hendrik Van Balen

Kunstenaar: Hendrik Van Balen

Datering: tussen 1615 en 1620; zie datering van de gehele Rozenkransreeks

Materiaal: olieverf op paneel

Afmetingen: 223 x 165 cm.

SIRJACOBS, Inventaris, dl. I, Sint-Paulus-Info, nr. 70, 2006: p. 1804, nr. E1.

DONNET: PA.029.E0001

Locatie: noordbeuk die opgevat wordt als Mariakapel

MANNAERTS 2014: p. 101:

Het verhaal van de boodschap aan Maria, alias de Annunciatie (aldus Lc. 1:26–38) speelt zich in de barok niet af in een burgerhuis, maar in een imposant paleis. Getrouw aan het evangelie ‘treedt’ de engel Gabriël ‘bij haar binnen’ (1:28) om Gods boodschap over te brengen dat zij uitverkozen is om moeder te worden van Jezus, ‘Zoon van God’. Maria ‘schrok van dat woord’ en wendt zich om. Dat Maria een vrouw is van vlees en bloed wordt gesymboliseerd door haar rode jurk, terwijl de blauwe omhullende mantel erop duidt dat zij een begenadigde vrouw is en door God uitverkozen is (1:28–30). In kleurencontrast hiermee is de kledij van de engel geel en groen. Van echte verwondering valt van het gelaat van Maria niets af te lezen; daar­voor missen beide popperige figuren te zeer elke uiting van emotie.

In een zegenend gebaar laat God de Vader de Heilige Geest ‘over Maria komen’ (1:35), traditioneel onder de gedaante van een witte duif van waaruit een hevige witte stralenkrans uitgaat. Vol vreugde beleven de engelen in de hemel het mysterie van Jezus’ menswording. Twee engeltjes huldigen Maria met rozen.

Onderdeel van een groter geheel: Rozenkransreeks

Schenker: Volgens de lijst in het archief van de Sint-Pauluskerk (overgenomen door ROOSES, 1906: p. 10-11): Mons. Peeter Spronck, 216 gulden.

A) Andere kunstwerken die dit kunstwerk hebben beïnvloed:

• Dit kunstwerk is gekopieerd naar: /

B) De invloed van dit kunstwerk op andere kunstwerken:

U kan zelf de bibliografie sorteren op jaartal of op auteur.

@Jaar

@Auteur

Referentie

1763

MENSAERT G.P.

Le peintre amateur et curieux ou description générale des tableaux des plus habiles maîtres, qui font l'ornement des églises, couvents, abbayes, prieurés & cabinets particuliers dans l'étendue des Pay-Bas Autrichiens: ouvrage tres-utile, Brussel, 1763: p. 200.​​

Google-Books

1765

Beschryvinge der bezonderste werken van de schilder-konste ende beeldhouwerye, nu ter tyd zynde in de kerken, kloosters, ende openbaere plaetsen der stad Antwerpen, in het licht gegeêven tot profijt der Reyzers. Op nieuws overzien, verbetert ende vermeerdert, Antwerpen (drukker BERBIE Gerardus), 1765: p. 73.

Google-books

1769

DESCAMPS Jean Baptiste

Voyage pittoresque de la Flandre et du Brabant avec des réflexions relativement aux arts & quelques gravures, Parijs, 1769: p. 192.

Google-Books

1910

DE WIT Jacobus, DE BOSSCHERE J.

De kerken van Antwerpen. Schilderijen, beeldhouwwerken, geschilderde glasramen, enz., in de XVIIIe eeuw beschreven door Jacobus de Wit. Met aantekeningen door J. De Bosschere en grondplannen,​​ Antwerpen, 1910: p. 56.

1971

JANSSENS Aloïs

Sint-Pauluskerk te Antwerpen en haar kunstbezit, Antwerpen, 1971: p. 92.

ROBBROECKX Mark

De vijftien rozenkransschilderijen van de Sint-Pauluskerk te Antwerpen,​​ Gent, 1972: p. 34-40.

WUYTS Leo

De boodschap​​ in​​ Sint-Paulus-Info, nr. 14, 1983: p. 74.

SIRJACOBS Raymond en COOLEN Guido

Antwerpen Sint-Pauluskerk: de Vijftien Mysteries van de Rozenkrans, Antwerpen, 1993: p. 14.

VAN DER VOORT Marijse

De restauratie van de suite van de ‘Vijftien Mysteries van de Rozenkrans’​​ in​​ Sint-Paulus-Info, nr. 64, 1997: p. 1323-1330.

SIRJACOBS Raymond

Sint-Pauluskerk Antwerpen. Historische gids, 2de​​ herw. uitg., Boechout, 2001: p. 28-29.

SIRJACOBS Raymond

Antwerpen Sint-Pauluskerk. Rubens en de Mysteries van de Rozenkrans, Boechout, 2004 (?): p. 24.

VAN HOUT Nico

Schilderkunstige kanttekeningen bij de Rozenkransreeks in de Sint-Pauluskerk te Antwerpen​​ in​​ Munuscula amicorum.​​ Contributions on Rubens and his Colleagues in Honour of VLIEGHE Hans, K. Van der Stighelen (ed.), 2006: p. 444-446.

MANNAERTS Rudi

Sint-Paulus. De Antwerpse dominicanenkerk, Antwerpen, 2014: p. 100-101.