Biechtstoel Noord I:
Reliëf: De beteugelde zondebok

Biechtstoelen: Reliëf: De beteugelde zondebok

Reliëf bij: Biechtstoel I (in MANNAERTS 2014); Biechtstoel G (inventaris SIRJACOBS): Bedevaarten helpen zuiveren of Biechtstoel met de Heilige Jacobus en Jacobus Venetus, Peter I Verbruggen, 1658

Type kunstwerk: houtsnijkunst

Datering:

Materiaal:

Afmetingen:

SIRJACOBS Raymond, Sint-Paulus-Info, nr. 70, Inventaris van het patrimonium van de Antwerpse Sint-Pauluskerk, dl. I, 2006: p. 1749, nr. A49.

Locatie: noordbeuk (MANNAERTS, 2014: p. 149: biechtstoel I, nr. 16).

MANNAERTS Rudi, Sint-Paulus. De Antwerpse dominicanenkerk, Antwerpen, 2014: p. 149 (nr. I 6):

I 6      De bok, ‘de zondebok (van Israël)’ en dus symbool van het duivelse kwaad en de wellust, wordt beteugeld door vijf putti op meerdere zintuiglijke wijzen: verschrikt worden door het zien van een masker, pijn voelen door stokslagen en het trekken aan de hoorns, opgeschrikt worden door schel gefluit. Dezelfde scène komt voor in de muurbekleding van de kapel van de Zoete Naam Jezus.

Aparte onderdelen van dit kunstwerk:

Onderdeel van een groter geheel:

Biechtstoel I (in MANNAERTS 2014); Biechtstoel G (inventaris SIRJACOBS):

Bedevaarten helpen zuiveren of Biechtstoel met Sint-Jacobus en Jacobus Venetus, Peter I Verbruggen, 1658

=Zajadacz nr. II

MANNAERTS Rudi, Sint-Paulus. De Antwerpse dominicanenkerk, Antwerpen, 2014: p. 149 (nr. I 6).

P.P. Rubens. Schilderijen, schetsen, tekeningen [tent. cat.], Antwerpen, 1977: p. 168.

ZAJADACZ-HASTENRATH Salome, Das Beichtgestühl der Antwerpener St.-Pauluskirche, Brussel, 1970: afb. 50.

ROSENBERG Pierre e.a., Chardin 1699-1779, Parijs, 1979, p. 154-156, cat. nr. 33.

LANGMUIR Erika, Masterpieces from the National Gallery, Londen, 2006: p. 199.

JANSSENS Aloïs, Sint-Pauluskerk te Antwerpen en haar kunstbezit, Antwerpen, 1971: p. 21-26, 31-44, 109.

FRANSOLET Martiette, François du Quesnoy. Sculpteur d’urbain VIII 1597-1643 in Académie royale de Belgique. Classe des Beaux-Arts. Mémoires, tweede serie, dl. IX, editie 1, Brussel 1942, p. 74-76, pl. V. a en b.

ZAJADACZ-HASTENRATH Salome, De biechtstoelen van de Antwerpse Sint-Pauluskerk, vertaald door Jos SMEETS, in Sint-Paulus-Info, nr. 68, 2000: p. 1585-1588.

SIRJACOBS Raymond, Sint-Pauluskerk Antwerpen. Historische gids, 2de herw. uitg., Boechout, 2001: /