Het hoogkoor
Antependium Sint-Paulus met bijhorend kaarsenbankantependium
19de eeuw

Type kunstwerk: altaartoebehoren, zijnde het set van een antependium en het passende voorzetstuk van de kaarsenbank

Datering: 1845

Stijl: neo-barok

Materiaal: in polychroom hout, verzilverd messing en schildpad

Afmetingen: 100 x 329 cm. (bron: SIRJACOBS INVENTARIS 2006)

Inventarisnr.

SIRJACOBS INVENTARIS 2006: p. 1743, nr. A1.

DONNET: PA.029.A0001

Locatie: voor het hoofdaltaar

1615 en 1620; zie datering van de gehele Rozenkransreeks

SIRJACOBS INVENTARIS 2006: p. 1743, nr. A1.

Antependium met buste van Paulus in polychroom hout, verzilverd messing en schildpad. Zilver met ranken en wapenschild van de Kerckhove d’ Exaerde. [‘k’ overbodig]

MANNAERTS 2014: /

Toevoeging MANNAERTS 2021

Centraal de buste van St.-Paulus, de patroonheilige van de parochie en de kerk, die over de beide pagina’s van zijn opengeslagen boek de toedracht van dit geschonken kunstwerk kenbaar maakt:

“Verbum Dei / non est / alligatum / II Tim. II 9 / A H? H?a?gi? Fecit Antverpia //

In memor. captiv. / in / Anrath Crefeld / Rev. Adm. Dni. / Lud. Van Bostraeten / Par. Eccl. Prim. / S. Pauli / Jun. – XV Decem. / Anno Belli / MCMXVI”

Op de rechter bladzijde staat de eigenlijke opdracht te lezen: “ter herinnering aan de gevangene in Anrath Crefeld, de Zeer Eerwaarde Heer Lodewijk Van Bosstraeten, pastoor van de 1ste klas Sint-Pauluskerk, van juni tot 15 december (of oktober?) van het oorlogsjaar 1916”. Omwille van zijn ongehoorzaamheid aan het Duitse bezetter door extra voedselbedeling te blijven voorzien, was Pastoor Van Bosstraeten gedurende een half jaar gevangen gezet.

Op de linker bladzijde van zijn opengeslagen Bijbelboek citeert niemand minder dan Paulus de patroonheilige van de parochie, een vertroostend vers uit een van zijn Brieven. “[maar] Het woord van God laat zich niet in boeien slaan” (2 Tim. 2:9). De betekenis hiervan wordt duidelijker zo men er de voorgaande verzen erbij betrekt: “8 Houd Jezus Christus in gedachten, die uit de dood is opgestaan. Zo luidt de boodschap die ik verkondig 9 en waarvoor ik zelfs als een misdadiger gevangenschap heb te lijden, maar…”.

M.a.w. de Pastoor van de Sint-Pauluskerk is in de voetstappen van Paulus getreden…

Het geheel is afgewerkt met ranken en het wapenschild van de Kerckhove d’Exaerde. Het kan dus geen moeilijke opgave zijn om de schenker te identificeren.

Onderdeel van een groter geheel

Schenker

Sint-Pauluskerk Antwerpen. Historische gids, 2de​​ herw. uitg., Boechout, 2001: /

Sint-Paulus. De Antwerpse dominicanenkerk, Antwerpen, 2014: /